Sunday, May 24, 2009

ACTION RESEARCH JOURNAL..

Takhir hantar : 26 Mei 2009

>Tugasan:
  • Dapatkan 3 artikel jurnal (luar negara) berkenaan kajian tindakan dalam pendidikan
  • Lakukan :
    1. Perbandingan (persamaan & perbezaan)
    2. Penganalisisan, penilaian,
    3. Rumusan & sintesis
  • Dari segi :

    1. sampel
    2. seting
    3. prosedur kajian tindakan
    4. pengumpulan & penganalisisan data
JURNAL 1

Title :
An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Arts Activities in a Sixth Grade Social Studies Classroom

Courtney Kosky, West Virginia University
Reagan Curtis, West Virginia University

Fokus kajian
Fokus kajian tindakan ini ialah bagaimana menyatupadukan kesenian dalam sains sosial pendidikan tahap 6 boleh meningkatkan penyertaan, motivasi dan pencapaian pelajar.

Sampel
Pelajar tahap 6

Setting
Bilik darjah

Prosedur
  • Kajian ini akan dilakukan secara kolaboratif antara guru pelatih dengan guru pembimbing
  • Ia bertujuan untuk melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran mereka.
  • Pelajar telah diberikan 3 projek untuk dilaksanakan. Pembentangan projek adalah berdasarkan pilihan pelajar sendiri dengan menggunakan elemen seni seperti menulis cerita dongeng, lakonan, nelukis komik, mencipta lagu dan sajak, persembahan powerpoint dan sebagainya.

Pengumpulan data
  • 1-10 skala
  • Temubual
  • Jurnal guru
  • Tinjauan
  • Gred pelajar berdasarkan beberapa penilaian seperti :
  1. ujian
  2. kuiz
  3. lembaran kerja dan sebagainya
Rumusan

Pada pandangan saya kajian ini merupakan kajian yang sangat bagus dan patut di baca kerana ia dapat memberi panduan kepada guru-guru untuk membentuk atau merekacipta sesuatu pengajaran yang kreatif supaya dapat menarik minat pelajar untuk belajar walaupun dalam subjek yang sukar. Penulis memasukan unsur-unsur kesenian dengan pelbagai cara seperti belakon, bercerita dan sebagainya daripada hanya memberi kerja rumah yang tidak pasti samaada apa yang dilakukan pelajar itu melalui kefahamannya atau sebaliknya. Tetapi melalui kesenian ini, kita sendiri dapat melihat bagaimana mereka mampu atau tidak melakukannya.

JURNAL 2

Title :
Activating teacher's inquiry : Media Projects for literacy Lessons ( K-8 )

Francine Falk-Ross
Pace University, Pleasantville, New York

Fokus kajian
Kajian ini memfokuskan tentang keberkesanan menyatupadukan aktiviti media kepada pengajaran membaca dan menulis. Setiap projek penyelidikan tindakan menggunakan media untuk membangunkan unsur-unsur perbezaan kecekapan membaca dalam aktiviti-aktiviti mengenal huruf.

Sampel
Pelajar

Setting
Bilik darjah

Prosedur
• Kajian penyelidikan melalui bacaan-bacaan dan perbincangan.
• Pengumpulan data
• Analisis data
• Reka bentuk data
• Terdapat 3 projek yang dilakukan :
1. Project One : Reading vowel digraphs
2. Project Two : Taped readings
3. Project Three : Shakespearean connections

Pengumpulan data
• Soal selidik
• Penilaian kualitatif
• Soalan-soalan penyelidikan
• Bagaimana pembangunan profesional guru dalam penggunaan media (teknologi)

Rumusan
kajian ini dibuat adalah sebagai cabaran untuk memperkayakan penerapan teknologi pengajian mengenal huruf dalam pendidikan asas bacaan. Cabaran-cabaran ini termasuklah sikap guru yang tidak bersetuju dalam penggunaan media dan lebih terfokus kepada teks-teks tradisional serta kurangnya pengetahuan mereka dalam menggunakan media. Dengan menggunakan media dalam pelbagai cara dapat menarik perhatian pelajar untuk aktif dalam pembelajaran mereka. Melalui media ini ada beberapa jenis, antaranya ipods serta mencipta lagu untuk mengingati maklumat pembelajaran.


JURNAL 3

Title :
How do I/we help the Students in Key Stage 4 improve their learning if they are in danger of underperforming?

Methods of Educational Enquiry
University of Bath MA Programme 02/03
Graham Lloyd

Fokus kajian :
Kajian ini mengfokuskan tentang bagaimana saya/ kita ingin membantu pelajar di key stage 4 untuk meningkatkan prestasi pengajian mereka sekiranya mereka berada pada tahap yang bahaya.

Sampel :
Pelajar lelaki

Setting Kajian :
Sekolah

Prosedur

Bassey menggariskan 8 prosedur untuk proses kajian :

Peringkat 1 Definisi penyelidikan
Peringkat 2 Describe keadaan pendidikan
Peringkat 3 Collect boleh dinilai menganalisis data
Peringkat 4 Review data dan mencari pencanggahan;
Peringkat 5 Tackle satu percanggahan dengan memperkenalkan perubahan
Peringkat 6 Monitor perubahan
Peringkat 7 Analisis data perubahan;
Peringkat 8 Review perubahan dan memutuskan apa yang boleh dibuat

Pelan tindakan menurut Cohen Dan Manion:

Peringkat pertama - pengenalpastian
Peringkat kedua - perbincangan awal
Peringkat ketiga - kajian semula
Peringkat keempat - pengubahsuaian dikenal pasti kawasan
Peringkat kelima - pemilihan prosedur penyelidikan
Peringkat keenam - prosedur-prosedur penilaian
Peringkat ketujuh - pelaksanaan projek
Peringkat kelapan - tafsiran data


Pengumpulan data :
  • Mengukur pencapaian mengikut gred
  • Pemerhatian
  • Temubual
  • Membuat ulasan ringkas/menggunakan rakaman video
  • Membandingkan dengan pendapat yang lain
Sekiranya pelajar lelaki tersebut prestasinya berada pada tahap bahaya, penulis memutuskan untuk menghubungi ibu bapa mereka dan menjemput mereka datang ke sekolah bagi membincangkan masalah tesebut. Tujuannya adalah untuk membentuk strategi-strategi bagi membantu anak-anak lelaki mereka meningkatkan dan menaikkan piawaian akademik mereka.

1 comment:

  1. alhamdulillah..tahniah!akhirnya dpt juga menyiapkan ulasan jurnal dengan baik...insyaAllah semoga diterima..tulisan yang kemas..

    ReplyDelete