Wednesday, April 29, 2009

Kuliah minggu ke-2...

REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN

Reka bentuk kajian tindakan adalah mudah kerana kebanyakan daripada data yang digunakan adalah bersifat kualitatif. Oleh itu, analisis data yang digunakan lebih kepada teknik deskriptif naratif.














Proses kajian tindakan bermula dengan guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu pengajarandan pembelajaran yang hendak di tangani. Kemudian guru menyediakan satu pelan yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapi. Seterusnya guru melaksanakan pelan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru hendaklah memerhatikan kemajuan tindakan yang dijalankan itu. Keseluruhan pelaksanaan ini di sifatkan sebagai gelungan pertama (cycle 1) dan jika masalah itu tidak dapat di atasi, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke gelungan kedua (cycle 2) sehingga masalah itu diselesaikan. Pada gelungan kedua guru mesti mereflek dan membuat adaptasi terhadap pelan tindakan beliau.

AKTIVITI 1

Selepas mengikuti Program Bina Insan Guru..

  • Refleksi ke atas masalah dalam diri..

Masalah:
1)Ketepatan masa
2)Kegugupan dalam berucap di khalayak ramai.

Penambahbaikan:
1)Perlu berani berkomunikasi dengan orang ramai
2)Membahagikan masa dengan baik

Matlamat umum;
1)Melahirkan insan yang holistik
2)Menerapkan nilai-nilai kerjasama
3)Mempertingkatkan keyakinan diri

Objektif
1)Membaiki kelemahan diri dan dapat berkomunikasi dengan orang lain
2)Dapat membahagikan masa dengan baik dan sesuai

Pelan tindakan

langkah-langkah yang diambil:
  • Kenal pasti masalah yang berlaku
  • Merancang strategi apa yang patut dilakukan
  • Menjalankan tindakan terhadap strategi yang telah dibuat
  • Muhasabah diri terlebih dahulu dengan mengambil tindakan yang sewajarnya supaya saya dapat meningkatkan prestasi saya dan memperbaiki kelemahan saya secara beransur-ansur.

Pengumpulan data
  • Saya perlu membuat jadual belajar yang sesuai dan memastikan dapat mengikut apa yang telah dirancang.
  • Bertanya rakan tentang prestasi saya ketika bercakap di khalayak ramai melalui perbentangan atau sebagainya

Memantau
  • Meminta rakan-rakan rapat membantu dengan membuat penilaian terhadap diri dari segi penggunaan masa dan keyakinan diri
  • Meminta rakan-rakan yang rapat dengan saya memantau tingkah laku saya serta memberi komentar
  • Melihat perkembangan diri saya berdasarkan reaksi rakan-rakan setiap kali selepas bercakap di hadapan khalayak.

Penilaian
  • Saya akan muhasabah balik tentang diri saya dan membuat penilaian sama ada objektif yang saya kehendaki itu tercapai atau tidak.

AKTIVITI 2

Tajuk: Tilawah al-Quran

Masalah:
  • Pelajar tidak memahami apa yang diajar
  • Pelajar mengambil mudah tajuk tersebut
  • Pelajar tidak menguasai bahasa jawi

Penambahbaikan/strategi pengajaran:
  • Menarik minat: Guru perlu kreatif dalam memperbagaikan teknik pengajaran serta penggunaan BBM
  • Menerangkan hikmah dan ganjaran yang terkandung di dalam al-Quran
  • Guru perlu menggunakan tulisan jawi dalam pembelajaran dan memperbagaikan latihan serta kuiz

No comments:

Post a Comment